Dun Do Lena

Dun Do Lena
American Quarter Horse: SR Dun Do Lena 2001 sire: SR Hollywood Dundee dame: Wittle Wid O Wood, here with her friend and daily support, arabian gelding born in 1993.

lördag 6 juni 2015

Snäll

Funderar som så många gånger förut över ordet snäll.
Vad betyder det i hästsammanhang?
Snäll.
"Jag vill ha en snäll häst".
Snäll.
"Jag vill att min häst ska vara snäll".
Hur är hästen då?
Vad menas?
Snäll?
Och vad blir motsatsordet?
 

 

Kollade på Synonymer.se och fann:

Synonymer till snäll: godhjärtad, god, hjälpsam, hygglig, vänlig, bussig, rar, trevlig, gemytlig, godmodig, tillmötesgående, välmenande, fridsam, reko, schysst, lydig, väluppfostrad, foglig, medgörlig, beskedlig.
Motsatsord: elak, stygg, dum, taskig.

3 kommentarer:

  1. Intressant

    Jag brukar säga att hästen är vår själs spegel, så det vi ser i hästen säger mycket om oss...
    Så vill vi ha en "snäll" häst tror jag vi behöver se in i dess ögon och se oss själva.
    Något som kan vara skrämmande för de flesta ;-)
    Men där ligger nyckeln till det vi önskar.

    SvaraRadera
  2. Det var en spännande tanke!
    När jag hade med mig min arabvalack på A-C clinic nyss så var den allra första kommentar han fick från henne då jag kom in på banan med honom: - Men ååå, du ser då verkligen utan att vara en riktigt riktigt snäll häst!
    Hur blir det då? Tredje person lägger ögonen på och ser min själs spegel, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast såklart kan man ju se att en häst har ett vänligt sinnelag, men då menar man kanske ett annat snäll än det man pratar om när man vill ha en snäll häst.
      Eller så ser vi saker - himlarymder, men hittar inget bättre ord när vi vill ge en fin komplimang, än snäll.

      Radera