Dun Do Lena

Dun Do Lena
American Quarter Horse: SR Dun Do Lena 2001 sire: SR Hollywood Dundee dame: Wittle Wid O Wood, here with her friend and daily support, arabian gelding born in 1993.

fredag 24 april 2015

Familjen framför allt

 
Mitten av april 2015 när bloggen börjar skrivas.

 
Slutet av februari 2014 när Dundie lämnade sitt förra hem.

Det var ganska faschinerande att se att tämligen snart efter det att Dundie fick ordning på sitt bäcken så började hon gå upp i vikt.
Hon hade givetvis träffat otaliga och allehanda behandlare hos sina förra ägare innan hon till sist triangelmärktes. Hennes journal från kliniken Strömsholm är diger! Det enda som inte är röntgat på henne är en bit av ryggen tror jag och många är de kronor som har spenderats på henne. Men till sist fick man ge upp, Dundie var inte den tävlingskompis man drömt om och importerat för dyra pengar, hennes kropp höll inte helt enkelt.
För att skydda sig från smärta utvecklade Dundie en del tricks misstänker jag, det är ju logiskt, då kan man slippa göra vissa saker och bli lämnad ifred. Ibland är det inte helt lätt att avgöra om belastningar en häst har med sig främst är mentala eller fysiska. Man får jobba enligt skala-en-lök- modellen för att hjälpa till.
I sin forna flock var Dundie lägst i rang, alla de täcken jag fick med henne var trasiga på baken. Det säger något om en häst!
Skulle man fundera i de termer som Klaus Ferdinand Hempfling gör när han klassificerar hästar så skulle Dundie till avgjort största delen vara en Groda. Mer om det kan du läsa här: www.hempfling.com
Skulle man fundera i de termer som Pat och Linda Parelli gör när de klassificerar hästar så skulle Dundie falla inom ramen för RBE - right brain extrovert. Mer om det kan du läsa här: www.parelli.com
I hagen har Dundie inledningsvis varit allt annat än lugn så hon har haft ganska lätt för att göra sig illa, vid ett tillfälle under det gångna året faktiskt ganska rejält. Så pass att jag fick ringa hem min kiropraktor/akupunktör för att komma tillrätta med bäckenet igen. Hon slidestoppar gärna i leran, spåren kan vara 20 meter långa.
Men som sagt, när det blev ordning på bäckenet började Dundie lägga på sig.

Slutet av april 2014, två månader efter ankomsten.

Jag märker genast om det är något på gång i bakdelen för då drar hon och rycker lite med det högra bakbenet då jag kratsar hovarna. Med min hovslagares hjälp håller vi problemen i schack, hon är även certifierad massör och kan för övrigt en del om craniosacral terapi också.
I sitt förra hem åt Dundie hösilage och hade alltid varit svår att hålla i hull, hon kunde till och med lämna kraftfoder. Här hos mig bjuds det på vanligt hö och hon fick äta så mycket hon ville när hon kom.
Vad som är vad är inte så intressant men jag kan konstatera att på kort tid gjorde miljöombyte, foderbyte, fysioterapeutisk behandling stora positiva förändringar för Dundie. Jag gissar att rak, tydlig och konsekvent kommunikation med sin människa bidrog också.
Men främst tror jag att den nya flocken hon kom till har haft en avgörande roll i hur långt hon redan har kommit på sin rehabiliterings-resa.


Min flock anförs och beskyddas av en oerhört tydlig ledare. Min lilla varmblodsvalack av okänd härstamning som är född 1992 har alltid gjort det största jobbet. Honom har jag att tacka för de flesta av de hanteringsproblem jag behövt lösa med individer som kommit och gått i flocken genom åren. Han fixar och jag glassar med!
Dundie fick också en beundrare i min trygga arabvalck född 1993, det är inte mycket som han oroar sig över.
Men framför allt tror jag att det har haft betydelse att Dundie fick två egna små shettis-ston födda 1997 och 1998 att basa över. Dundie är ledare för tjejligan här på gården, och de låter henne vara det. Om hon råkar överdriva när hon styr runt på dem så tar de saken med jämnmod båda två. Självförtroendet hos Dundie ökar för varje dag och det är så rörande att se och uppleva det!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk läsning☺! Allt blir så tydligt då man ser text och bilder ihop att jag blir rörd till tårar. Ändå är ju inget av detta nytt för mig, eftersom jag följt din och Dundies gemensamma resa från början, genom mängder av samtal, sms och mail. Tanken från början var ju att Dundie bara skulle mellanlanda hos dig några dagar för genomgång av hovslagare, kiropraktor, tandläkare mm. Sedan skulle hon fortsätta sin resa till mig och min lilla flock....dock räckte det inte med ett besök, så hon skulle vara kvar hos dig lite längre. Nästan på en gång märktes dock att Dundie började förändras och blev mer harmonisk och vi resonerade fram och tillbaka om hur vi skulle göra. Det var inte så svårt.....Dundie hade hittat HEM och skulle stanna hos dig.....för gott☺! Att få vara tillsammans med dig och din flock måste vara himmelriket på jorden för Dundie 😊 💖. / Kusin (barnet) Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för dom orden, och tack för att Dundie fick bli kvar hos mig för gott trots att jag hade lovat att låna ut henne till dig per omgående. Jag hade ju redan fyra hästar och du bara två! Planen var inte att hon skulle stanna här, men hon slog rot liksom.
    // (mors-) Kusin

    SvaraRadera